07-06-2012

Kwasten - welke gebruik je waarvoor? (Deel 1)


Nu ik bezig ben met artikelen over Make-up Basics, is het misschien ook handig om wat te schrijven over make-up kwasten. Ik kreeg laatst in de comments de vraag of ik iets kan schrijven over welke kwast waarvoor bedoeld is. Er zijn ook zóveel verschillende kwasten, dat ik me goed kan voorstellen dat je door de bomen 't bos niet meer kunt zien. Ik splits dit onderwerp op in twee blogposts, omdat het anders een te lang artikel met teveel tekst en teveel foto's zou worden. Vandaag deel 1: gezichtskwasten!


Foundation


ELF Stippling kwast - Zoeva (Flat top) Buffer kwast - Zoeva Foundation kwast


Stippling brush

Een stippling brush kun je herkennen aan de zwarte met witte haren. De haren zitten niet dicht op elkaar; het is geen stevige, compacte kwast. Doordat de haren zo los van elkaar zitten, kun je foundation heel luchtig aanbrengen wat voor een natuurlijker effect zal zorgen. Als je een egaler gezicht wil, maar niet met een plamuurlaag rond wil lopen en dus weinig dekking nodig hebt, is dit misschien de ideale kwast voor jou. Wanneer je wat meer dekking nodig hebt kun je overigens wel meerdere, luchtige laagjes aanbrengen met de kwast. Een stippling brush kun je trouwens ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals het aanbrengen van (crème)blush of poeder.

(Flat top) Buffer brush

Op de foto zie je een flat top buffer brush, deze kun je herkennen aan de platte bovenkant. Er zijn echter ook 'gewone' buffer kwasten, waarbij de haren wel rond eindigen en dus niet plat. Beide versies van de buffer brush hebben véél haren, die erg dicht op elkaar staan. Deze kwast wordt dan ook veel gebruikt om foundation heel dekkend te maken. Heb je veel dekking nodig? Probeer dan eens een buffer brush uit, je zult merken dat je foundation dan meer dekkend zal zijn en geen enkel plekje op je gezicht overslaat, dankzij de vele haren.

Foundation brush

Deze kwast kennen jullie waarschijnlijk allemaal wel, dit is de bekendste manier om foundation mee aan te brengen. Het is een simpele, platte kwast met stevige haren. Zulke kwasten zorgen ervoor dat je nauwkeurig te werk kunt gaan met je foundation, doordat je veel controle hebt over waar je de foundation precies plaatst. Wel moet je bij dit soort kwasten opletten dat je, je make-up niet streperig aanbrengt. Zelf ben ik dan ook geen fan van de gewone foundation kwasten, het duurt mij te lang om mijn foundation dan helemaal egaal aan te brengen, zonder strepen.

Poeder


Zoeva Powder brush - ELF Powder brush
Voor poeder zijn er niet zoveel opties wat verschillende soorten kwasten betreft. Poederkwasten zijn er in allerlei soorten en maten, dat wel. Op de foto's zie je al dat de poederkwast van ELF veel groter is dan de kwast van Zoeva. Ook zijn de haren heel anders; bij die van ELF staan de haren verder uit elkaar, terwijl de haren van de Zoeva kwast dichter op elkaar staan. Om poeder op mijn hele gezicht aan te brengen, gebruik ik het liefst een grote kwast. Puur uit gemakzucht en om tijd te besparen, want met zo'n grote kwast bereik je lekker veel oppervlakte van je gezicht in één keer. De kwast van Zoeva, die compacter is en ook veel kleiner, gebruik ik graag om plaatselijk poeder aan te brengen. Onder mijn ogen om concealer te setten, en op de T-zone die sneller vettig wordt dan de rest van mijn gezicht.



Om poeder mee aan te brengen zijn er ook nog kabuki kwasten, die je hierboven ziet. Zelf ben ik niet in het bezit van een kabuki kwast, vandaar dat ik geen eigen foto van zo'n kwast heb. Kabuki kwasten zijn héél klein, maar hebben wel héél veel haren die dicht op elkaar staan. Het is een zeer compacte kwast, waardoor je poeder op een dekkende manier aan kunt brengen. Wel wordt het effect natuurlijk, doordat je de poeder in de huid 'werkt' wanneer je het in ronddraaiende bewegingen aanbrengt op je gezicht.

Blush, bronzer, highlighter


H&M Blushkwast - ELF Contourkwast - Zoeva Contourkwast
Voor blush, bronzer en highlighter worden voornamelijk schuin afgesneden kwasten gebruikt, zoals die op mijn foto's hierboven. Waarom deze kwasten schuin afgesneden zijn? Omdat je dan makkelijker product op, onder of boven de jukbeenderen aan kunt brengen. Jukbeenderen zijn natuurlijk niet plat, ze steken een beetje uit. Zo'n schuine kwast kan de vorm van het gezicht goed volgen en hierdoor het product egaal aanbrengen, zonder plekjes over te slaan.

Om blush aan te brengen kun je overigens ook een poederkwast als die van Zoeva gebruiken, of een stippling brush. Het is maar wat je zelf prettig vind werken, hier zijn geen 'regels' voor. Zelf gebruik ik het liefst een kwast van formaat van de H&M blushkwast. Deze haren staan niet te dicht op elkaar, waardoor je met zeer gepigmenteerde blushes niet súper voorzichtig hoeft te zijn met aanbrengen. De H&M kwast zorgt ervoor dat blush luchtig wordt aangebracht, doordat de kwast niet zoveel poeder in één keer op kan nemen. Zo krijg je een mooi blosje op je wangen, zonder harde randen en duidelijke strepen door de blush.

Om bronzer aan te brengen kun je in principe ook zo'n formaat blushkwast gebruiken, maar zelf kies ik liever voor een kleinere kwast. Met bronzer moet je voorzichtig zijn, vind ik. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een kleinere kwast met niet teveel haren, zodat ik héél subtiel wat bronzer onder mijn jukbeenderen aan kan brengen. Hoe verder de haren uit elkaar staan, en hoe minder haren een kwast heeft, hoe minder intens het product op je gezicht wordt aangebracht.

Voor highlighter zou je ook deze kwast van ELF kunnen gebruiken wanneer je geen overduidelijke glans/shimmer op je gezicht wil. Zelf kies ik voor een compactere kwast zoals die van Zoeva. Deze kwast heeft veel haren, die ook nog eens dicht op elkaar staan. Hierdoor word je highlighter dan wat intenser aangebracht en valt het meer op. Doordat de kwast klein is, kun je het goed plaatselijk aanbrengen zonder er als een discobal uit te zien.


Concealer


Zoeva Concealer brush - ELF Concealer brush
Voor concealer zijn er ook niet veel verschillende soorten kwasten. De enige echte 'officiële' kwast voor concealer zie je hierboven, dit is simpelweg een kleine foundationkwast. Op Youtube zie ik meiden weleens een blending brush (voor oogschaduw dus) gebruiken om hun concealer mee aan te brengen, maar zelf vind ik dat veel te fluffy. Ik vind dat een concealer kwast juist stevige haren moet hebben, zodat het goed dekt.

Om je donkere kringen of wallen te camoufleren, kun je het best een grotere kwast voor concealer gebruiken, zoals die van Zoeva op mijn foto's hierboven. De kwast is klein genoeg voor het oppervlak rond het oog, maar werkt toch snel.

Wanneer je last hebt van wat vlekjes, puistjes of andere onzuiverheden, kun je beter een kleine kwast voor concealer gebruiken, zoals die van ELF. Deze is zó klein dat het een eeuw zou duren om hiermee het gebied rondom je ogen te camoufleren, maar voor puisjes en andere kleine oneffenheden is het een uitkomst. Geen concealer meer rondom je pukkel, maar op je pukkel! Hiermee kun je, dankzij de grootte van de kwast, heel secuur werken en echt alleen dát aanstippen wat je gecamoufleerd wil hebben.

Fanbrush


Zoeva Fanbrush
Een hele bijzondere kwast, die waarschijnlijk lang niet iedereen in haar bezit heeft, is de fanbrush. Deze kwast, die eruit ziet als een waaier, is héél zacht en de haren staan ver uit elkaar. Met zo'n waaierkwast kun je blush héél subtiel aanbrengen, wanneer je echt maar een vleugje kleur op je wangen wil hebben. Ook is zo'n kwast handig om oogschaduw fall out mee weg te 'waaien'. Wanneer je dit met een gewone kwast zult doen, zal de oogschaduw juist verspreiden. Dankzij de luchtigheid van een fanbrush kun je de oogschaduw zó zachtjes wegvegen, dat je er niets meer van zult zien. Geen musthave kwast, maar wel een hele fijne extra om te hebben.

Binnenkort deel 2, waarin ik vertel welke oogschaduwkwasten je waarvoor het beste kunt gebruiken. Stay tuned!

Adverteerdirect