22-10-2011

Stress, stress, stress!


Druk, drukker, drukst. We kennen het allemaal: stress. Of dat nou vanwege school, je werk, je stage, je thuissituatie of wat dan ook komt, we all know it. Nu moet ik jullie er even op wijzen dat ik sowieso een enorme stresskip ben, iedereen die mij kent zou dit bevestigen. Ik maak me al druk om de kleinste dingetjes, die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Op dit moment heb ik last van stress. In deze blogpost vertel ik jullie waarover ik me druk maak en hoe ik die stress bij mezelf verminder (of in ieder geval: voor heel eventjes verminder).

Waar mijn stress op dit moment vandaan komt:

Ik heb vrij veel moeite met de opleiding die ik volg. Geloof me, ik vind het hartstikke leuk en ik heb het heel erg naar mijn zin op school – en op stage trouwens – maar ik vind het wel ontzettend moeilijk. Ik kom van het VMBO en daarna heb ik een MBO opleiding gevolgd, waar ik met twee vingers in mijn neus mijn diploma heb behaald. Als je dan ineens op het HBO zit merk je wel dat alles echt een stuk moeilijker is en dat je ook daadwerkelijk iets moet doen. Ook vind ik het lastig dat niemand me wijst op dingen die nog gedaan moeten worden; bij het MBO zitten de leerkrachten met een stok achter je aan, bij wijze van, en hier op het HBO heb je eigen verantwoordelijkheden en gaat het vooral om je eigen planning. Lastig, als je dat niet gewend bent. Enfin, over twee weken is er weer een toetsweek en je raadt het al: ik ben aardig gestrest. We moeten véél stof leren en die stof is moeilijk, diepgaand en heel gedetailleerd. Ik ben bang dat ik de toetsen ga verknallen, omdat ik voor mijn gevoel net iets te laat begonnen ben. En dat gevoel is vervelend, kan ik je vertellen. Ik vreet mezelf van binnen helemaal op omdat ik steeds bezig ben met ‘ik moet leren, ik moet nog zoveel doen, ik ga het nooit halen’. Daar komt nog bij dat ik aankomende week stageweek heb. De hele week stagelopen bij mijn lieve groep 4, hartstikke leuk! Ja, echt, ik heb er zin in! Het enige minpuntje van die stageweek: het kost ontzettend veel voorbereiding, en dus tijd. Alle lessen die ik ga geven moeten worden uitgeschreven en voorbereid. Op zich leuk om te doen, maar op dit moment niet, omdat ik dus met mijn hoofd bij die toetsweek zit die na de stageweek is. Ik heb nu herfstvakantie, maar zo voelt het niet. School noemt het dan ook ‘zelfstudieweek’ en dat is precies wat het voor mij inhoudt, dit keer. Niks leuke dingen doen, niks uitrusten, niks genieten: keihard leren en lessen voorbereiden. En dan kom je aan op het punt waar mijn inleiding over ging: stress.

Hoe ik mijn stress (probeer) te verminderen:

Planning maken
Voor sommige mensen werkt dit heel goed, voor anderen iets minder: maak een planning. Ikzelf vind het erg fijn om van tevoren een planning te maken, met daarop de dagen van de week en welke toets ik wanneer ga leren. Ik deel mijn rooster goed in: op dagen waarvan ik weet dat ik weinig tijd heb om te leren, leer ik maar één toets of helemaal geen. Op dagen waarvan ik weet dat ik wel veel tijd heb om te leren, plan ik twee of zelfs drie toetsen om te leren. Als je, je rooster goed indeelt, is het ook makkelijker om je hieraan te houden. En wanneer alles volgens planning loopt – je voelt ‘m al aankomen – ben je meestal ook net iets minder gestrest.



Pauzes inlasten
Ook al heb je het heel druk en moet je nog van alles doen, neem af en toe pauze. Leg je boeken even aan de kant, minimaliseer Microsoft Word of Excell even, en gun jezelf wat rust. Zet je favoriete rustgevende muziek op en ga even een kwartiertje – of een halfuurtje, als je dat echt nodig hebt – op de bank liggen.


Kopje thee/koffie en een koekje
Wanneer je ergens druk mee bezig bent vergeet je soms weleens te eten of te drinken. Als je geen tijd hebt om een kwartiertje televisie te kijken onder het genot van een warm drankje, kan je natuurlijk ook tijdens het leren wat lekkers erbij pakken. Maak een grote kop thee, koffie of warme chocolademelk voor jezelf en pak een lekker koekje erbij. Zo ontspan je toch een beetje, terwijl je wel nog bezig bent!


Jezelf niet overwerken
Soms sla ik nogal door in het leren. Ik vergeet dat er nog een hele wereld om me heen is en ben helemaal verdiept in mijn boeken en samenvattingen. Ik vind het moeilijk om voor mezelf te bedenken wanneer ik de stof goed genoeg ken. Vaak stop ik dan ook niet met leren en ga ik alsmaar door, zelfs tot diep in de nacht, de nacht voor de toets. Bedenk voor jezelf wanneer het ‘klaar’ is. Laat iemand je overhoren of je verslag nalezen en controleer jezelf op deze manier.


Ga op tijd naar bed
Deze heeft te maken met de vorige tip. Zorg dat je genoeg slaapt. Van slapen krijg je energie en wanneer je voldoende slaap hebt gehad werken je hersenen beter – en kan je dus meer onthouden. Maak van tevoren met jezelf een afspraak over het tijdstip dat je uiterlijk naar bed gaat en probeer je hier ook aan te houden.


Doe tussendoor wat leuks
Ik betrap mezelf er ook op tijdens deze ‘vakantie’: ik doe helemaal niks leuks omdat ik vind dat ik alle tijd die ik nog heb moet benutten door te leren en lessen voor te bereiden. Slecht! Het is hartstikke belangrijk om jezelf tussendoor te trakteren op iets leuks. Of dat nou lunchen met een vriendin, een dagje uit met je vriend, of online winkelen is – dat maakt niet uit. Je zal merken dat je echt kan ontspannen op die leuke momenten en dat je daarna alleen maar meer energie hebt om weer keihard te werken aan die ene opdracht, of te leren voor die tentamens.

De bovenstaande tips helpen mij altijd om toch een beetje ontspannen te blijven, hoe moeilijk dat ook is. Zelfs na het schrijven van dit artikel voel ik me al een stuk relaxter, echt waar! Zo zie je maar dat het echt helpt om tussendoor andere dingen te doen.

Welke tips hebben jullie verder nog om stress te verminderen?

Adverteerdirect