13-12-2011

Wanneer heb je 'teveel' make-up?

Al een tijdje loop ik rond met een vraag. Een hele simpele vraag welteverstaan, maar het antwoord daarop is moeilijk en verschilt per persoon. Gisteren zag ik dit artikel op Misslipgloss.nl, wat er uiteindelijk voor zorgt dat ik nu deze blogpost schrijf. Cynthia stelde haar lezers de vraag of ze zich weleens schamen voor hun make-up (collectie). De vraag die in mijn hoofd rondspookt, is: Wanneer heb je eigenlijk ‘veel’ of ‘teveel’ make-up? Wanneer is iets niet meer een leuke hobby, maar sla je een beetje door? Wanneer heb je geen normale koopdrang meer, wat wij vrouwen bijna allemaal weleens hebben, maar is iets echt een verslaving aan het worden?


Hoe vaak heb ik al wel niet deze vraag gekregen: ‘Hoeveel nagellak heb jij eigenlijk wel niet?’ Mensen vragen me dat soms, omdat ik zo goed als altijd nagellak draag en er zijn in mijn stash maar een paar nagellakjes die ik al meer dan twee keer heb gedragen. Als ik dan antwoord met: ‘Oh, rond de 100, ik weet het niet precies, ik houd het niet bij…’, word ik scheef aangekeken. Mijn reactie die daarop volgt: ‘Zoveel is het niet, hoor. Een vriendin van me heeft bijna het dubbele. En er zijn meiden die zelfs 500 of meer nagellakflesjes hebben!’ Ook krijg ik vaak de vraag of ik niet een heleboel dubbele kleuren heb. Natuurlijk, ik heb echt wel een paar dezelfde roodtinten in mijn stash, en dat geldt ook voor roze. Maar toch zijn ze niet helemaal precies hetzelfde: de ene nagellak heeft net een andere finish dan een ander, of lakt net even iets prettiger dan een ander. Natuurlijk koop ik niet twee totaal dezelfde nagellakken, in dezelfde kleur én van hetzelfde merk. Of ik zelf vind dat ik ‘teveel’ nagellak heb? Nee. Absoluut niet. Ik heb een heleboel unieke en bijzondere kleuren, die ik allemaal met liefde heb gekocht (of gekregen) en waar ik graag naar kijk. Zolang ik nog weet welke kleuren ik allemaal in mijn bezit heb en van welke merken, vind ik het normaal.

Het stuk hierboven was een voorbeeld, toevallig over nagellak. Maar wat ik hierboven schreef, geldt eigenlijk voor alles in mijn make-up collectie. Ik zal vast meer make-up hebben dan het gemiddelde meisje en ik weet best dat ik af en toe iets teveel koop. Maar: ik weet precies welke producten ik in mijn bezit heb en ik heb alles minimaal één keer gebruikt. Sommige make-up producten gebruik ik nu bijna niet meer, of zijn vervangen door nóg fijnere producten, maar afgedankt zijn ze niet. Wat mij betreft, heb je pas écht teveel make-up als je niet meer precies weet welke producten je hebt en het weleens voorkomt dat je dubbele items koopt, die je dus al had. En met dubbele items bedoel ik niet dat je twee dezelfde tinten lippenstift hebt maar beide van een ander merk, maar dat je echt twee precies dezelfde oogschaduws van precies hetzelfde merk met precies dezelfde naam koopt. Ik denk dat je dan het overzicht in je eigen stash kwijt bent, aangezien je dan niet meer weet wat je hebt en wat niet.


Hieronder staan twee filmpjes van meiden die naar mijn mening wel echt heeeel veel make-up hebben. Ik ga niet oordelen of het téveel is, want zoals ik al zei: ik vind dat je teveel make-up hebt als je het overzicht kwijt bent. Dat kan elk persoon alleen voor zichzelf bepalen. Aan de ene kant ben ik jaloers op deze meiden, en zou ik ook wel mijn halve kamer vol met de duurste make-up willen hebben, maar aan de andere kant ben ik blij met wat ik heb en ik kan tenminste zeggen dat ik 90% van mijn collectie zorgvuldig heb uitgekozen en met liefde heb gekocht.

Zo mooi, die rekken met nagellak en pigments aan de muur!
Wow, dit meisje heeft écht heel veel nagellak en make-up.

Mijn conclusie is dat ikzelf vind dat ik absoluut niet teveel make-up heb. Veel is het misschien wel, voor sommige mensen, maar make-up is mijn hobby en ik vind het heerlijk om in mijn stash te graven en weer 'oude' producten voor een ooglook te gebruiken. En waarom is het raar dat ik veel make-up koop? Wat maakt het nou uit? Het is mijn geld, en als ik het op deze manier wil besteden is het niet aan iemand anders om daar iets van te zeggen. Ik zeg altijd maar: de een koopt graag games voor de computer of playstation 3, de ander koopt graag stripboeken en ik koop liever make-up. Niks mis mee, als je het mij vraagt.

Nu ben ik wel heel benieuwd: wat vinden jullie teveel make-up? Denk jij dan in aantallen (bijvoorbeeld: 30 lipsticks is meer dan genoeg), of vind je dat het ook om overzicht gaat? Of misschien wel om de manier waarop de make-up gekocht/gekregen is? En of de make-up wel gebruikt wordt? Laat het me weten, ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat met daarin jouw mening over deze stelling!

Adverteerdirect