29-02-2012

Experiment op de langere termijn: Yoghurt!


Ik zeur niet snel over de huid op mijn gezicht. Eigenlijk altijd heb ik een mooie, egale huid gehad. Ja, natuurlijk heb ik hier en daar weleens een pukkeltje of puistje, maar nooit veel tegelijk. De laatste tijd ziet mijn huid er echter een stuk minder mooi uit en dat ben ik zat. Ik wil weer terug naar mijn oude, vertrouwde, egale babyhuidje en ik ga dat proberen te bereiken door yoghurt op mijn gezicht te smeren. Say whát?



Hier zie je goed dat mijn huid droog is. Ook ziet mijn huid er grauw uit, voor mijn doen.
Het 'kin-probleem'...
Wat is er dan aan de hand met mijn huid?
Goed, laat ik eerst eens vertellen waar ik mee zit. Ik heb de laatste tijd een ontzettend droge huid, ik zit onder de velletjes die ik met geen mogelijkheid weg krijg. Op de ene site staat dat je dan moet scrubben om zo de velletjes los te krijgen en de nieuwe huid tevoorschijn te laten komen, op de andere site staat dat je scrubben juist moet vermijden omdat dat de droge plekjes nog meer 'aantast'. Ik heb het scrubben geprobeerd, maar het werkt niet. De plekjes en velletjes worden niet erger, maar ook niet minder. Het heeft dus geen zin. Ook heb ik verschillende extra voedende crèmes geprobeerd (denk bijvoorbeeld aan de crème uit de januari Glossybox, die súper vettig is) maar ook dat was tevergeefs. Minder agressieve reinigingsproducten, zonder alcohol, hebben het ook niet verbeterd. Tot zo ver de droge huid en losse velletjes, op naar het volgende probleem. Op mijn kin heb ik de laatste tijd veel last van puistjes en mee-eters. Ik zit altijd teveel aan mijn onzuiverheden en omdat ik ze dan weg wil hebben maak ik ze dan open, maar dat werkt natuurlijk averechts. In een korte tijd heb ik aardig wat littekens van acné op mijn kin gekregen, doordat ik er niet vanaf kan blijven. Die paars-achtige vlekjes krijg ik niet zo makkelijk weg, ben ik bang. Ook blijven de puistjes en pukkeltjes op mijn kin maar komen! De één is nog niet eens weg of de ander komt al naar boven. Verschrikkelijk! Ook met de huid op m'n voorhoofd gaat 't niet best. Er zitten een stuk of 10 kleine pukkeltjes, die onder de huid lijken te zitten. Ze hebben geen kleurtje (niet rood, zoals een puistje), ze doen geen pijn, ze jeuken niet en ze zijn erg klein. Het zijn hele vreemde bultjes, ik heb het nooit eerder gehad. Ik had er 'graag' een foto van willen laten zien aan jullie, zodat jullie misschien beter snappen wat ik bedoel, maar het lukte me niet zo goed om de pukkeltjes/bultjes op foto te krijgen.

Ik heb geen idee waar alle bovenstaande huidproblemen vandaan komen! Ik eet gezond, mijn moeder zorgt ervoor dat ik elke dag groente eet - op enkele uitzonderingen na - en ook eet ik fruit en drink ik veel water op een dag. Aan mijn eetpatroon zal het niet liggen. Het enige dat ik kan bedenken, is dat de issues komen doordat ik de laatste tijd veel verschillende verzorgingsproducten heb gebruikt en dat mijn huid daardoor in de war is. Kan zoiets?

Zoals ik in de inleiding beschreef heb ik altijd een vrij egale huid gehad en had ik nooit iets te klagen. Misschien zit ik er daarom ook wel zo mee, ik ben gewoon gewend aan een mooie huid...



Waarom zou yoghurt een oplossing kunnen zijn op lange termijn?
Het is algemeen bekend dat yoghurt goed zou zijn voor de (droge) huid. Het bevat melkzuur (dit is een alpha-hydroxy-acid) wat ontvettend en hydraterend werkt en tegelijkertijd dode huidcellen losweekt en de huid soepel maakt. De huid wordt op de manier geëxfolieerd en blijft hierdoor jong en fris. Daarbij komt nog dat in yoghurt enzymen zitten die bacteriën doden, waardoor acné sneller zou verdwijnen. Klinkt alsof yoghurt perfect voor mijn huid(problemen) is! Ook zit er vitamine A en E in yoghurt, wat natuurlijk extra prettig is voor de huid.


Ik gebruik biologische yoghurt van C1000, waar geen kleur-, geur- of smaakstoffen aan zijn toegevoegd.
Je hebt maar één à twee eetlepels yoghurt nodig per keer. 
Hoe ga ik de yoghurt gebruiken? 
Jullie hebben vast al talloze blogposts en youtubefilmpjes gezien over maskers waarin yoghurt verwerkt is. Ik hou het echter heel simpel, aangezien mijn huid al met genoeg middeltjes te maken heeft gehad de laatste tijd, en gebruik alleen yoghurt. Vanaf nu ga ik dagelijks yoghurt op mijn gezicht smeren, laat dit een tijdje zitten en spoel het er dan weer af. Ik ga het yoghurt 'masker' op twee verschillende manieren gebruiken: wanneer ik niet veel tijd heb smeer ik de yoghurt op mijn gezicht en laat ik het zitten tijdens het ontbijten, zodat ik geen tijd verlies met het maskertje, maar wanneer ik een rustige dag heb en ik tijd over heb gebruik ik het masker ook om te ontspannen, in combinatie met twee komkommerschijfjes op mijn ogen. Ik zal kort uitleggen hoe beide manieren in zijn werk gaan.

De eerste manier: tijdbesparend bij het ontbijt. Ik maak mijn ontbijt klaar, neem ook een bakje yoghurt en eet dit bijna helemaal op. Als ik nog ongeveer één eetlepel yoghurt in mijn schaaltje heb zitten, verdeel ik het over mijn gezicht. Ik zorg ervoor dat ik alle plekjes meeneem en dat er overal evenveel yoghurt zit. Het moet niet druipen, een dun laagje is genoeg. Vervolgens ga ik verder met ontbijten en laat ik de yoghurt op mijn gezicht zitten. Als ik klaar ben met ontbijten (zo'n 5 à 10 minuten later) spoel ik het masker af en ga ik verder met mijn ochtendroutine.

De tweede manier: iets uitvoeriger en ontspannend. Op een dag dat ik tijd over heb, pak ik naast de yoghurt ook twee komkommerschijfjes. Ik smeer mijn gezicht weer vol met yoghurt, maar zorg ervoor dat het niet druipt. Ik ga in bed liggen en leg twee komkommerschijfjes op mijn ogen. Dit werkt ontspannend en verkoelend. Het is vooral prettig als je een lange dag of drukke week hebt gehad en je even bij moet komen. Je kan heerlijk je ogen sluiten en even wegzwijmelen terwijl de yoghurt zijn werk doet en de komkommer je een fris gevoel geven. Vergeet de wekker niet te zetten, anders val je echt in slaap!

De yoghurt in actie - op de ontspannende en uitvoerige manier!
Hier heb ik de yoghurt net op mijn gezicht aangebracht.
Het tijdstip waarop ik even ging liggen om de yoghurt in te laten trekken.
Twee plakjes komkommer voor op de ogen...
... en relaxen maar!
Een kwartier later werd ik 'wakker' door de wekker.
De yoghurt is op sommige plekken helemaal opgezogen door mijn huid!
Oké, en wat zijn de resultaten dan?
Ik heb geen na-foto voor jullie. Nu nog niet, althans. Na één keer met yoghurt te hebben gesmeerd heb je niet meteen een drastisch verschil en een perfecte huid. Nee, daar is tijd voor nodig! Mijn plan is om dagelijks yoghurt op mijn gezicht te gebruiken. Het liefst elke dag, maar op dagen dat het echt even niet kan (zelfs niet 's ochtends tijdens het ontbijt - de eerste, tijdbesparende manier) doe ik het niet. Mijn streven is wel om minimaal vijf keer per week met yoghurt op mijn gezicht rond te lopen - of liggen.

Hoelang ga ik dit doen en waar hoop ik op?
Ik wil dit yoghurt experiment in ieder geval een maand lang doen. Na een maand zal ik opnieuw foto's maken en een stukje schrijven om te bepalen of ik al verbetering merk wat betreft mijn huid. Ik hoop dat mijn puistjes verminderen, dat de vlekjes van de acné littekens verdwijnen, dat mijn huid gehydrateerd aan zal voelen en dat ik van de droge plekjes af ben, én dat de vreemde bultjes op mijn voorhoofd weg zijn.

Ik ben benieuwd wat de resultaten van dit experiment zullen zijn! Heb jij weleens zo'n soort langdurig experiment gedaan met je huid? 

Adverteerdirect