09-05-2012

Films die ik de afgelopen tijd heb gezien #3


De afgelopen paar weken heb ik weer heel wat films gekeken. Heerlijk in bed liggen met wat lekkers te eten en een goede film aan, even helemaal niet denken aan alle dingen die je nog moet doen. Dat is mijn manier van ontspannen, het liefst kijk ik elke dag wel tien films, maar helaas laat de realiteit dit niet toe. Ik laat jullie vandaag zien welke films ik de laatste tijd heb gezien en wat ik daarvan vond. Veel drama's, maar ook wat romantische komedies om bij weg te zwijmelen.




Love me if you dare / Jeux d'enfants

Julien en Sophie, beste vrienden, beginnen in hun kindertijd met een spel waarin het draait om uitdagingen en een snoepjesblik. De regels zijn simpel: degene die het snoepjesblik in handen heeft, mag de ander de meest uiteenlopende opdrachten geven. Julien en Sophie geven elkaar als kleine kinderen ondeugende maar redelijk onschuldige opdrachten, maar naarmate ze ouder wordt worden de uitdagingen steeds meedogenlozer. Het spel blijft hun leven achtervolgen en leidt uiteindelijk tot de grootste uitdaging: toegeven dat ze niet zonder elkaar kunnen leven.

De film is dramatisch, grappig en romantisch tegelijk en al vanaf het begin zat ik er helemaal in. Het verhaal is bijzonder en ik heb echt tot aan het einde geboeid zitten kijken.

Cijfer IMDB: 7,6. Mijn cijfer: 8,5.


Adam

De film gaat over Adam, een jongeman met Asperger Syndroom, die na de dood van zijn vader in een veel te groot appartement alleen achterblijft. Door het Asperger Syndroom is hij sociaal gezien niet de makkelijkste, hij heeft bijzondere gewoontes die niet iedereen altijd waardeert en hij weet niet goed wat wel of niet gepast is in welke situatie.  Wanneer Beth in het appartementsgebouw komt wonen groeit er een bijzondere relatie tussen de twee.


Adam is een zielige, aandoenlijke film met toch ook veel grappige momenten, doordat Adam zo onhandig is op sociaal gebied. Ik vind het een prachtig verhaal en ik heb af en toe een traantje weggepinkt. Hier en daar werd het verhaal een tikje langdradig, er gebeurt niet op alle momenten veel, maar dat houdt de film wel realistisch. Het acteerwerk is geweldig, mijn complimenten voor Hugh Dancy, die de rol van Adam perfect heeft neergezet.

Cijfer IMDB: 7,2. Mijn cijfer: 8.



White Oleander


Astrid is vijftien jaar als haar moeder Ingrid (Michelle Pfeiffer) gearresteerd wordt voor de moord op haar vriend. Ingrid is een eigenzinnige kunstenares die uit jaloezie en frustratie de moord heeft gepleegd en nu 35 jaar in de gevangenis moet blijven. Dan staat Astrid er dus ineens alleen voor. Al gauw staat de kinderbescherming voor de deur en dan begint Astrids tocht van pleeggezin naar pleeggezin. Nergens wil het echter lukken. Astrid groeit op als een onafhankelijk en dapper meisje die haar moed niet verliest. Ondertussen wordt de band met haar moeder er niet beter op...


Ik vind White Oleander een indrukwekkende, meeslepende film. Ik voelde heel erg mee met Astrid en haar behoefte aan een veilig en liefdevol huis. De film is een drama, een echte tranentrekker met een krachtig einde.

Cijfer IMDB: 7,0. Mijn cijfer: 8,5.


Pretty Persuasion

Kimberly is een manipulatieve, intelligente, beeldschone 15-jarige scholiere. Net als haar beste vriendin Brittany wil ze graag actrice worden. Wanneer Kimberly een antisemitische opmerking maakt, wordt haar hoofdrol als Anne Frank in het schooltoneelstuk door haar leraar Anderson afgenomen. Wanneer ook Brittany en de nieuwe leerling Randa in aanvaring komen met Anderson, overtuigt Kimberly haar vriendinnen ervan om hun leraar van seksuele intimidatie te beschuldigen.


Deze film, waarin Evan Rachel Wood de rol van Kimberly speet, heeft me zeer verrast. Kimberly's rol is goed neergezet en wordt heel overtuigend gespeeld. De overige cast doet het naar mijn mening iets minder goed, maar Wood maakt alles goed. Pretty Persuasion is een drama waarin manipulatie een grote rol speelt.

Cijfer IMDB: 6,6. Mijn cijfer: 7,5.


Speak

Na een traumatische ervaring in de zomervakantie, begint Melinda het nieuwe schooljaar als een stil meisje, een grijze muis. Ze praat alleen wanneer het echt moet en wanneer ze zelf wil. Melinda's vrienden hebben haar in de steek gelaten en willen niks meer met haar te maken hebben en ook op school en thuis gaat het niet goed. Langzamerhand begint duidelijk te worden waarom Melinda ervoor kiest om niet meer te praten en wat er in de zomer is gebeurd. 


Kristen Stewart speelt de rol van Melinda, en hoewel ik geen fan van haar werk ben, heeft ze deze rol goed neergezet. Ik leefde mee met Melinda, het verhaal heeft me echt geraakt. Hoewel ik vanaf het begin al een vermoeden had wat de reden van het zwijgen van Melinda zou zijn, ben ik toch tot het einde geboeid gebleven. Het verhaal staat dicht bij me, een aantal dingen waren erg herkenbaar en misschien is dat ook wel de reden dat de film me zo is bijgebleven. Tissues waren niet overbodig, ik heb heel wat tranen laten gaan.

Cijfer IMDB: 7,6. Mijn cijfer: 9.


Fish Tank

Mia woont in een Britse achterstandswijk met haar moeder en haar jongere zusje, met wie ze beiden geen liefdevolle band lijkt te hebben. Ze is van school getrapt vanwege haar agressieve gedrag en brengt haar dagen door met haar grote passie: dansen. Wanneer Mia's moeder een nieuwe vriend krijgt, Connor, lijkt er wat licht in het leven van Mia te komen. Het sprankeltje licht slaat echter weer snel om naar duisternis.

Mia deed me erg denken aan mijn vroegere ik, toen ik midden in de puberteit zat. Rebels, onaardig tegen alles en iedereen, maar toch heel gevoelig. Sommige stukken zijn redelijk voorspelbaar, je voelt al gauw wat er gaat gebeuren tussen Mia en een ander personage. Wat ik mooi vind aan deze film, is dat het geen 'eind goed, al goed' sprookjesverhaal is,  het heeft een realistisch en neutraal einde. Geen must see, maar zeker goed genoeg voor een avondje waarop je niks beters te doen hebt.


Cijfer IMDB: 7,4. Mijn cijfer: 7.


Veel drama's deze keer, ik heb nu zo'n periode dat ik het heerlijk vind om naar bijzondere films met goede verhalen te kijken, waarbij ik me lekker kan laten gaan en kan huilen tot ik een ons weeg. Ik ben altijd nog op zoek naar films voor op mijn watchlist, dus als je nog een aanrader hebt dan hoor ik het graag in de comments!

Voor meer films die ik heb gezien, kun je ook deel 1 en deel 2 bekijken.

Adverteerdirect